De tunnels zijn meesterwerken van techniek. Het zijn zeer complexe infrastructuren en de constructie ervan vereist zwaar werk vol mogelijke risico’s en onvoorziene gebeurtenissen. Heb je je ooit afgevraagd hoe tunnels worden gebouwd? Ontdek het hier.
Colombia opent op 4 september de La Línea-tunnel, die het westen van Colombia, grenzend aan de Stille Oceaan, verbindt met het midden van het land, 200 kilometer van Bogotá, door de centrale Cordillera.
Maar het is niet zomaar een tunnel, want La Línea is 8650 meter lang, wat bijna een halve kilometer meer is dan wat tot nu toe de langste tunnel in Latijns-Amerika was: de Túnel de Oriente, ook Colombiaans, die Medellín met elkaar verbindt met Río Negro en meet 8.200 meter.
Deze complexe wegwerkzaamheden zijn bedoeld om doorvoer mogelijk te maken tussen twee punten die worden gescheiden door natuurlijke obstakels, zoals een bergketen of andere werken die ook door mensen worden uitgevoerd. Maar hoe bouw je een tunnel?
De complexiteit erachter
Bij tunneltechniek kruisen de aardwetenschappen elkaar – waaronder geologie, meteorologie, oceanografie en andere disciplines – die de samenstelling van een bepaald territorium en de levensvatbaarheid van het bouwen daarin, en de wiskunde van de civiele techniek.